JAK OPTYMALIZOWAĆ KOSZTY LOGISTYKI W E-COMMERCE?

Prowadzenie działalności w branży e-commerce wiąże się z licznymi wydatkami. Wiele opłat wynika z samego procesu realizowania zamówień i nadawania paczek. Kluczowym aspektem dotyczącym prowadzenia biznesu jest nieustanna analiza kosztów logistycznych. Ich optymalizacja oraz dostosowanie do zmieniających się warunków, przyczynia się do zwiększania efektywności i wydajności najważniejszych procesów, a przy tym całego systemu logistycznego Twojej firmy. Podpowiadamy, jak zoptymalizować koszty logistyki w e-commerce.
Logistyka dla e-commerce – czym jest i jaką rolę odgrywa?
Logistyka e-commerce to wieloetapowy proces uwzględniający zarządzanie przepływem towarów od producenta, aż do odbiorcy końcowego. Obejmuje liczne czynności, takie jak: przyjęcie towaru do magazynu, kompletację zamówień, przygotowanie paczki, wysyłkę, czy obsługę zwrotów i reklamacji. W dobie rosnącej popularności sklepów internetowych, logistyka dla e-commerce staje się zarówno ogromnym wyzwaniem, jak i kluczowym elementem, od którego w dużym stopniu zależy sukces Twojej firmy.
Według szacunków wielkość rynku logistyki wzrośnie o 125,65 miliarda dolarów w latach 2022-2027, ponadto w okresie prognozy dojdzie do przyspieszenia skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu na poziomie 2,12%.
Logistyka w e-commerce pełni niesłychanie ważną funkcję w zapewnieniu pełnego zadowolenia Klientów oraz zachowaniu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Klienci oczekują nie tylko szybkich, ale także sprawnie przeprowadzonych i bezpiecznych dostaw swoich zamówień.
Logistyka w e-commerce – co generuje największe koszty?
Szacuje się, że nawet 92 procent kosztów logistyki e-commerce w przedsiębiorstwach korzystających z własnego magazynu, to koszty stałe.
Firma niezależnie od ilości zamówień, zawsze więc ponosi pewne comiesięczne wydatki. Są to między innymi: media, wynagrodzenia dla pracowników, opłaty za wynajem itp. Niestety, są one mało elastyczne. Aby zredukować koszty prowadzenia swojej firmy i zwiększyć rentowność biznesu, warto zacząć od redukcji wydatków związanych z logistyką.
Jak skutecznie optymalizować koszty logistyki w e-commerce?
Pomoże w tym m.in rozsądne i przemyślane pakowanie towarów, niezawodny kurier dla firmy, skorzystanie z dostosowanej do potrzeb Twojego biznesu oferty partnera logistycznego, automatyzacja procesów logistycznych czy użycie nowoczesnych technologii.
Optymalizacja procesu pakowania
W zmniejszeniu kosztów wysyłki pomoże inteligentne pakowanie towarów. Pamiętaj, o tym, jak ważne w dzisiejszych czasach jest użycie materiałów ze zrównoważonych źródeł. Zastanów się nad wykorzystywanymi w tym procesie materiałami oraz rozmiarami paczek. Postaraj się zmniejszyć ich wagę i objętość, gwarantując przy tym maksymalną ochronę zawartości. Mniejsze i lżejsze paczki, firmy kurierskie przewożą w atrakcyjniejszych cenach. Korzystaj z materiałów alternatywnych (np. biodegradowalnych), redukuj ilość odpadów, poprzez efektywniejsze projektowanie opakowań. W trakcie pakowania korzystaj z inteligentnych technologii, takich jak: NFC, RFID czy kody QR.
Wybierz sprawdzonego partnera logistycznego
Chcąc efektywnie zarządzać logistyką w firmie, niezbędne jest korzystanie z usług rzetelnych i niezawodnych partnerów. Najlepszym wyborem będą usługi kurierskie dla firm od doświadczonego partnera, działającego w branży od wielu lat. Niezawodna firma kurierska może w znaczący sposób usprawnić proces dostaw, skrócić czas realizacji zamówień, jak i zmniejszyć ryzyko opóźnień. To wszystkie wpłynie na zadowolenie Twoich klientów oraz ich chęć ponownego zakupu! Wybierając kuriera, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Sprawdź, zwłaszcza to:
- czy oferuje możliwość wykupienia ubezpieczenia paczki?,
- czy daje możliwość śledzenia przesyłki w czasie rzeczywistym?,
- czy pozwala na elastyczne dostosowanie usług do rosnącej liczby zamówień i potrzeb Twojej firmy?,
- jak szybko dostarcza paczki?,
- jak wygląda proces zamówienia kuriera i nadania paczki?
Nie bez znaczenia jest reputacja oraz doświadczenie. Kurier dla firmy z ugruntowaną pozycją na rynku ma do zaoferowania sprawdzone procedury, kompleksowe rozwiązania oraz atrakcyjne warunki współpracy. To natomiast przełoży się na optymalizację kosztów oraz sprawniejszą obsługę Klienta. Pamiętaj, jak ważny jest też wybór odpowiedniej opcji dostawy. Jeśli nie zależy Ci na czasie, możesz zdecydować się na dostawę ekonomiczną, dzięki czemu obniżysz koszty wysyłki. Jeśli interesują Cię regularne usługi kurierskie dla firm, zachęcamy Cię do podpisania umowy z naszą firmą. Oferujemy korzystne rabaty!
Automatyzuj procesy
Wykonywanie czynności w sposób „ręczny” generuje niepotrzebne koszty oraz wydłuża czas realizacji zamówienia. Warto więc zautomatyzować wszystkie możliwe procesy logistyczne. Firmy mogą korzystać z wielu rodzajów oprogramowania. Istnieją rozwiązania, gdzie jeden system jest w stanie koordynować między innymi przyjmowanie zamówień, zarządzanie magazynem, kompletację przesyłek czy fakturowanie. Dzięki temu wszelkie potrzebne dokumenty są automatycznie generowane oraz ujmowane we właściwych rejestrach i zestawieniach. Zaletą automatyzacji procesów jest też skrócenie czasu realizacji zamówienia i usprawnienie obsługi klienta. Dobrym rozwiązaniem jest również zautomatyzowanie generowania etykiet. Dzięki temu przesyłki kurierskie zostaną przygotowane w sposób efektywny i dokładny w możliwie jak najkrótszym czasie.
Zintegruj systemy informatyczne
Kolejną ważną kwestią jest zintegrowanie systemów informatycznych. W praktycznie każdym przedsiębiorstwie z sektora e-commerce działa ich minimum kilka. Jest to np. program do fakturowania, oprogramowanie do zarządzania stanami magazynowymi, bramka do akceptacji płatności, system zamawiania przewozu itp. Sprawna wymiana danych między konkretnymi działami w Twojej firmie jest kluczowa! Poprzez integrację podsystemów informacja o opłaconym zamówieniu automatyczne przekazywana jest do wszelkich osób odpowiedzialnych za jego realizację.
Pamiętaj też o maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów, w tym infrastruktury magazynowej. Zadbaj o sprawną obsługę zwrotów oraz wykorzystaj analitykę do poprawy efektywności logistyki. Kierując się powyższymi wskazówkami, zadbasz o to, aby maksymalnie zoptymalizować koszty logistyczne w Twojej firmie. Ponadto, przesyłki kurierskie będą docierały do odbiorców sprawnie, szybko, dając im pełną satysfakcję z zakupów.